SOA- עקרונות ומשמעויות
SOA-principles and meanings
S.O.A הינה תפיסת ארכיטקטורת מחשוב מוכוונת שירותים (Service Oriented Architecture). הצורך שמערכות מיחשוב מטכנולוגיות וסטנדרטים שונים תדברנה בינהן, נפתר בגישת -SOA. בעבר משתמשים שקלו אם לפנות למחלקת ה IT בדרישת פיתוח, בשל עלות ומשך המימוש. המשמעות הייתה חוסר יכולת של המערכות להתקדם בקצב שהתהליכים העסקיים השתנו.
SOA - מתיימרת לקבוע ארכיטקטורה מכוונת שירותים, המכתיבה שיטות עבודה, סטנדרטים ופורמטים. אלו מאפשרים ליישומים שונים לדבר זה עם זה, וליצירת שירותים חדשים המבוססים על קיימים. המשתמש בשרות איננו יודע כיצד הוא פועל, אלא רק הפונקציונליות שלו, ואת אופן ההתחברות אליו - כך ששינוי פנימי בשרות, אינו משפיע על המשתמשים בו.
מישורי מימוש - SOA
מימוש SOA מחייב טיפול במספר מישורים:
· תכנון וניהול-
קביעה של תוכנית עסקית למימוש, הכוללת הסברה, מימון, מדידה הטמעה, המגובים בחזון ואסטרטגיה של הארגון (לא רק
ב- IT ).
· תשתיות תפעוליות-
קביעה של אופן המימוש ב- ESB , תשתיות אבטחת המידע, ניהול השירותים (תיעדוף איכלוס שרותי התוכנה והשירותים
העסקיים), ותיעדוף פלטפורמת ריצה (תכנון המעבר לכלי אחיד).
· ארכיטקטורה-
התאמת תוכניות ההסבה, ניהול המדיניות, מידול תהליכים, ישויות המידע (טיוב ותיעוד שירותים), ותכנון מאגר השירותים (כך
שיהיה נגיש, ונוח לשימוש).
· מחזור חיים – תשתית ליישומים מורכבים ולניהול מדיניות. ניהול השירותים כנכסי IT (ב- repository ). בקרה ואיתור
שימוש בשירותים.
· תהליכים– ניהול שינויים, קביעת מתווה ארכיטקטוני הכולל ארכיטקטורת ייחוס. קביעת מתודולוגיה, לבדיקת שירותים, והסכמי
שירות, והגדרה של ממשל.
· השתלבות בארגון- תיאום חוצה ארגון (כול אסטרטגיה ומשתמשים), וקביעת ממשל ארגוני , אחריות למימוש, כלים לעידוד
השימוש, ותפקידים שיסייעו במימוש התפיסה.
· חזון ואסטרטגיה- ניהול תוכניות ופרויקטים תשתיתיים, מדיניות התקצוב, ותיכנון הפרויקטים.
שבעת מישורי המימוש, והנושאים הכלולים בם, מקובלים גם כאמות המידה לבחינת מוכנות הארגון למימוש התפיסה. למרות שלכאורה ארגון הממש כמה שיותר מרכיבים מכל אחד מהמישורים הוא כביכול בשל יותר, אין זה אומר שזה הדבר הנכון לעשות!
נפל בחלקך ההזדמנות להקים יחידת IT מאפס- אל תהסס כוון לציון הבשלות המקסימלי- זה ישתלם לטווח הארוך! אך אם אינך בין ברי המזל, אין מנוס- הפעל את השכל הישר....בהתאם למצב הארגון - קבע מדיניות טיפול בשירותים קיימים, כיצד SOA משתלב עם אסטרטגיית התפעול, וקבע אמות מידה לכדאיות מידול רכיבי תוכנה שאין צורך מיידי ליישמם בצורה של שירות.
שכבות מימוש
ארכיטקטורת השירותים נוהגת להפריד בין מספר שכבות של שירותים:
- ממשק משתמש
- לוגיקה עסקית
- קישוריות
- נתונים
- תשתיות/ניהול
בהתבסס על עקרונות ,SOA פיתחו מספר חברות כלים למימושה, לניהול השירותים וניהול הקשר בין השירותים, היישומים ובסיסי המידע. תודות לסטנדרטים ולכלים יכולה יחידת ה- IT לממש הוספה והתאמה זריזים של תהליכים עסקיים, תוך שימוש חוזר בפונקציונאליות קיימת מכל מקום במערכת ובכל זמן.
יישום SOA חשוב לכל ארגון, ויכול להתבצע בהדרגה. הוא מהווה שינוי תפיסתי בדרך בה מערכות המחשב יתנו מענה הצרכים העסקיים בתדירות גבוהה.
סיבות עסקיות למימוש - SOA
סיבות עסקיות למעבר לארכיטקטורה מכוונת שירותים :
גמישותתהליכים עסקיים (Business Flexibility )
בקצב השינוי העסקי המהיר מחייב שינוי מתמיד של תהליכים עסקיים .הגמישות של ארכיטקטורה מוכוונת שירותים תומכת היטב בדרישה זו.
מיזוגיםורכישות:
היתרון העסקי לגודל והגלובליזציה גורמים למיזוגים ורכישות במרבית המגזרים העסקיים.
רכישות מחיבות שילוב מהיר של תשתיות מחשוב ומערכות מחשוב יישומיות.
ארכיטקטורות מכוונות שירותים מאפשרות זאת.
פיצולחברות (רגולציה,מכירתקועסקים):
מחייב הפרדה מהירה של מערכות מחשוב ותהליכים ארגוניים. גם בנושא זה התפיסה של ארכיטקטורה מכוונות שירותים מתאימה במיוחד למימוש דרישה זו.
Real Time Enterprise :
מענה עסקי בזמן מיידי. מחייב שינויים מהותיים במערכות ובארכיטקטורות המחשוב.
Time to Market , התגברות התחרות והאופי הדינאמי של עסקים, מחייבים מתן מענה מהיר.
Multi-Channel
שימוש במספר רב של ערוצים שכולם צריכים להפעיל את אותן מערכות . חשוב במיוחד בבנקאות
ובמגזר חברות התעופה. מימוש העקרונות של אי-תלות בין צרכן לשירות ותמיכה בריבוי יחידות צרכן
הכלולים ב SOA מספק מענה לצורך זה.
סיבותטכנולוגיותלמימוש - SOA
עלויותתחזוקהגבוהות:
התחזוקה היא בין 60% ל 80% מתקציבי טכנולוגיית המידע (IT) בארגונים ובשל כך קיים קושי
בהקצאת משאבים לקידום העסק. ארכיטקטורות מוכוונות שירותים מאפשרות שימוש חוזר המקטין
את הצורך בתחזוקה ומאפשרות תקשורת טובה יותר בין אנשי עסקים ואנשי מיחשוב המקטינה אף
היא את כמות התחזוקה הנדרשת.
עלויותפיתוח:
איסוף שירותים להקמת מערכות ואיסוף שירותים לבניית תהליכים מצמצמים את ההשקעה בפיתוח.
איכותועקביותנתונים:
שירותי נתונים חוסכים שכפול והעתקה של נתונים, שממנו נובעות במקרים רבים בעיות של
איכות ועקביות נמוכה.
קשייםבאינטגרציה :
תכנון אינטגרטיבי, המבוסס על סטנדרטים, מקל על מימוש אינטגרציה פנימית, וליישומים חיצוניים.
התאמהלחידושיםטכנולוגיים:
התפיסה המבוססת על מודולאריות של שירותים מקלה על הוספת תשתיות טכנולוגיות
חדשות ועל החלפת תשתיות בתשתיות טכנולוגיות חדשות.
עלות פיתוח בגישת - SOA
מימוש מלא של SOA מביא לחסכון משמעותי בעלויות לעומת פיתוח בגישות "מסורתיות". בניית רכיבים ב - SOA מחייבת השקעה עודפת של 20% לעומת פיתוח יחודי של רכיב , אך בתום תקופת לימוד, עלויות מימוש שימוש חוזר בשירות SOA נמוכים משמעותית מפיתוח בגישה המסורתית. בתום תקופת הטמעה, עשויה הגישה לחסוך עד 15% מעלויות הפיתוח והתחזוקה של מערכות המחשב.
הצלחה במימוש SOA
למרות היתרונות הרבים, מרבית המומחים מאוחדים בדעתם שלאחר כ- 5 שנים של ניסיונות מימוש SOA בארץ, ההישגים רחוקים מהיעדים המקווים. דומה שהצלחת הגישה תלוית תרבות. מדינה או תרבות ארגונית שאינם מיחסים חשיבות לקביעת ממשל ואכיפתו, ואינם מיחסים חשיבות להשקיע בתשתיות, יתקשו להשיג את היעדים המקווים. דווקא על רקע זה השיטה זוכה להצלחה בארה"ב, גרמניה, וחברות רב לאומיות המושתתות על ממשל נוקשה.
כתב וערך ויקטור רוקח. תואר שני בניהול מערכות מידע . תפקיד נוכחי, מנהל מספר צוותי מהנדסים ומנתחי מערכות .
Victor Rockah Msc IT Mangment